עד שנת 2001, כל הדומיינים בעולם נכתבו באותיות לועזיות בלבד. כאשר אתרים ישראלים היו צריכים לבחור את השם הדומיין שלהם, הם בדרך כלל בחרו באחת משתי אפשרויות:
- כתיבת השם העברי באותיות לועזיות כך שלדוגמה אתר שנקרא "ילדים", בחר לעצמו את הדומיין yeladim.co.il.
- תרגום שם האתר מעברית לאנגלית, כך שהאתר מסעיף 1 היה יכול לבחור בדומיין kids.co.il.
החל משנת 2001, תקן חדש בשם IDN (International Domain Name) אפשר לבעלי אתרים להשתמש גם בתווים בעברית בשם הדומיין כאשר הדפדפן, תוכנות הדואר וכו' מתרגמות את המחרוזת בעברית למחרוזת באנגלית באופן אוטומטי. עד 2011 היה ניתן להשתמש רק בסיומות בין לאומיות כגון .com או.net , אך החל משנת 2011, ניתן לרכוש דומיינים בעברית גם בסיומות ישראליות co.il ,org.il וכו'.
דומיינים בעברית מלאה
למרות שבעבר היו מספר רשמים שסיפקו דומיינים בעברית "מלאה" כך שגם הסיומת רשומה בתווים עברית (נניח, "דירות.קום"), הרי שכרגע דומיינים כאלו לא נחשבים לתקינים ולא מאושרים על ידי איגוד האינטרנט העולמי, ICANN. עם זאת, דומיינים בסיומת עברית מלאה עוברים כרגע תהליך אישור אצל איגוד האינטרנט הישראלי, וכרגע לא ידוע מה תהיה סיומת זו. לא מומלץ לרכוש דומיינים כאלו בשלב זה על מנת להימנע מבעיות בחידוש הדומיין או שימוש בו בדפדפנים מסוימים.רכישת דומיין בעברית
רכישת דומיין בעברית יכולה להיעשות דרך ספק בינלאומי כמו GoDaddy במידה והסיומת היא בינלאומית גם כן, אך דומיין בעברית בסיומת ישראלית, ניתן לרכוש רק אצל איגוד האינטרנט הישראלי או הרשמים שהסמיך תחתיו. עם זאת, יש לדעת כי אלפי שמות אטרקטיביים כמו com.דירות או co.il.שיווק כבר נקנו על ידי יזמים זריזים וכעת מחירם גבוה יותר ממחיר הרישום הראשוני. למרות זאת שמות מתחם רבים בעברית עדיין פנויים – לבדיקה ולרכישה – דומיין בעברית באתר אינטרניק.
חסרונות בשימוש בדומיין בעברית
למרות שלכאורה נוח יותר להשתמש בדומיין בעברית, יש מספר חסרונות משמעותיים שכדאי לקחת בחשבון לפני שבוחרים להשתמש בו:- אם המשתמש צריך להקליד את הכתובת ידנית, הוא עלול דווקא למצוא שההקלדה פחות נוחה בגלל הצורך לעבור לאנגלית בעת הקשת הסיומת.
- דפדפנים מסוימים לא מעתיקים את הדומיין ללוח (העתק – הדבק) כפי שהוא, אלא ממירים את התווים בעברית למחרוזות ארוכות, דבר שנראה רע אסתטית וגם לא יעיל למסרים קצרים (למשל ציוצים בטוויטר).
- מספר מקדמי אתרים העלו את הסברה כי בשנתיים האחרונות (2010-2011) ירד קרנם של הדומיינים האלו בעיני גוגל ואתרים שבעבר זכו לסוג של בונוס בגלל מילת מפתח בעברית בשם הדומיין, ספגו ירידה חדה בדירוגים.
- מעבר לכל זאת, כיום יותר ויותר גולשים משתמשים בסימניות או עוקבים אחרי קישורים ברשתות חברתיות ותוצאות ממנועי חיפוש ולא נדרשים כלל לזכור כתובות.