באם יש ברשותכם אתר אינטרנט, סביר מאד להניח שהשקעתם מחשבה לא מבוטלת בבחירת שם המתחם שלו- הדומיין. בהמשך לכך, לא מן הנמנע שגם פעלתם בזירות שונות לצורך קידומו של האתר במנועי החיפוש השונים. ועכשיו, תהא הסיבה לכך אשר תהא, אתם מבינים כי נדרש מכם להחליף את שם הדומיין.
כיצד תוכלו לעשות זאת באופן הפשוט ביותר? ומהן הסכנות שבכך?הכול מתחיל בתכנון
אין צל של ספק כי החלפת דומיין של אתר מצריכה התייחסות לפרטים הקטנים ביותר. אחת הסכנות המרכזיות היא שעמודים מסוימים באתר "ייפלו אל בין הכיסאות", כלומר, שהחלפת הכתובת לא תחול עליהם. הסבירות לבעיה זו גוברת, כמובן, ככל שהאתר עמוס יותר בקטגוריות ובעמודים.
מומלץ, כתוצאה מכך, לבצע טרם תחילת ההליך מיפוי מקיף של כל אחד מהעמודים הפנימיים של האתר. ברמה המעשית, ניתן לעשות זאת במספר דרכים: שימוש באופרטור יאפשר לראות את מספרי העמודים שאונדקסו וניתן למצוא במנוע החיפוש, מה שימנע פספוס של עמוד מסוים.אמצעים אחרים בהם ניתן להיעזר הן תוכנות סריקה, כלי ה-Google Analytics (יציג את העמודים בהם ביקר לפחות גולש אחד) או Webmaster Tools, שיציג את העמודים אשר קישורים חיצוניים מפנים אליהם.
הפעולות המרכזיות שנדרש לבצע
עוד לפני שהחלפת כתובת הדומיין מתבצעת בפועל, חשוב לבצע מספר פעולות חיוניות. התכלית של אחת המרכזיות שבהן היא הקמת חשבון ל-URL החדש על חוות האחסון: בהנחה שנשארים על אותה חווה, ההליך צפוי להיות פשוט יותר. הוא נעשה באמצעות פאנל הניהול של אותו שרת.השלב הבא הוא תכנון המבנה של הדומיין, שהוא, כידוע, היררכי. המלצה יעילה היא ליצור כתובת אשר מזכירה ככל האפשר את זו הקודמת. צעד זה הוא חיוני בדרך ליצירת הפניות לאתר החדש, כפי שנראה בהמשך. ואגב, מומלץ מאד ליצור עמוד שגיאה (404), הכולל בתוכו פירוט של הכתובת החדשה של האתר, והפניה אליו.
הרגע שאחרי ההחלפה
לאחר שבוחרים כתובת דומיין חדשה, ולאחר שמטפלים בנושא ההפניות, נדרש לבצע עוד פעולות חשובות. הראשונה היא מיפוי האתר, הן בדומיין הישן והן בדומיין החדש. כאשר מבצעים זאת, הכלים של מנוע החיפוש יסרקו את העמודים של האתר הישן פעם נוספת, ויעדכנו את האינדקס שלהם בהתאם.
חשוב מאד גם ליידע את מנוע החיפוש Google על המעבר שהתבצע. ברוב המקרים, הדבר ייעשה באמצעות האפשרות Change of Adress Tool, הקיימת בתוך Google Webmaster Tools. נדרש לנסות לפנות למקורות ברשת המכילים קישורים חיצוניים לאתר (או לכל הפחות לאלה החשובים יותר), ולבקש שישנו את הקישור בהתאם: כשלא עושים זאת, הגולשים אמנם יגיעו ליעד החדש, אך הקידום יאבד מעט מכוחו.כך נדע האם המעבר מוצלח
רבים חוששים לבצע את החלפת הדומיין, ולו מכיוון שהדבר עלול להביא לכך שמיקומו של האתר במנועי החיפוש ייפגע, ועקב כך גם כמות הכניסות אליו. החדשות הטובות הן שכאשר מקפידים לבצע את ההחלפה על פי הספר ניתן לקבל, בסוף התהליך, אתר הזהה במאפייניו באופן מוחלט לזה הקודם: זה ייקח מספר ימים או שבועות, אבל יושלם בסופו של דבר.
כשהקישורים הפנימיים והחיצוניים יהיו זהים, התוצאות האורגניות וגם אלה הנוגעות להקלדה ישירה בדפדפן, ניתן יהיה לקבוע שההחלפה הוכתרה בהצלחה.